Ajatuksia yrittäjyysyliopistosta: Antakaa ne oikeat vastaukset, kiitos!

Ajankohtaista Kommentit pois päältä artikkelissa Ajatuksia yrittäjyysyliopistosta: Antakaa ne oikeat vastaukset, kiitos!

Mä en kyllä tänään oppinut vielä yhtään mitään.” Lausahdus on 7-vuotiaan poikani kommentti ensimmäisen koulupäivän jälkeen. Samaa kuulin useasti seuraavien viikkojen ajan koulun alettua. Selvästikään odotukset ja todellisuus eivät kohdanneet. Hän meni kouluun innolla, että nyt opin saman tien vaikka mitä. Eikä koulusta sitten saanutkaan oppia ihan simsalabim-tyyliin. Mikä pettymys!

Yliopistotasolla reaktiot on jo opittu peittämään paremmin kuin ekaluokalla, mutta saman tyyppiseen hämmennykseen törmätään vielä opiskelijoidenkin kanssa. Tänne tullessa motivaatio voi olla korkealla oppia, mutta odotukset eivät vastaakaan sitä, mitä meillä on tarjota. Monille tuntuu tulevan yllätyksenä, että emme pysty antamaan yksiselitteisiä tai ”oikeita” vastauksia, jos kurssilla puhutaan esimerkiksi yrittäjyydestä ja yhteiskunnasta. Jotkut tuntuvat tulevan luennolle sillä mentaliteetilla, että nyt saan oikeat vastaukset aiheesta yrittäjyyspolitiikka. Sorry, mutta et muuten saa. Toisaalta kaveri, joka näyttää alhaisen motivaation ”pakko käydä tämäkin kurssi, jotta saan sivuaineen kasaan” -tyypiltä, voikin yllättää. Hän voi olla paljon potentiaalisempi oivaltamaan itse, ajattelemaan ja kyseenalaistamaan kuin se eturivin innokas kyselijä, joka janoaa yksiselitteisiä faktoja, joita voisi ladella perinteisessä kirjatentissä oikeina vastauksina.

Joku voi kokea todellisen valaistumisen hetken, kun oppii jotain uutta. Itse kuulun niihin, joille oppi tulee huomaamatta. En muista koskaan ajatelleeni yhdenkään koulu- tai opiskelupäivän jälkeen, että opinpa tänään paljon. Silti jotain on onneksi tarttunut päähän matkan varrella. Toisaalta mitä pidempään olen opiskellut, sitä vähemmän minua kiinnostaa opiskella nippelitietoa. Mitä väliä sillä on, kuka kirjoitti mistäkin teoriasta ja minä vuonna? Tärkeämpää on muistaa, että tällainenkin ajatusmalli on olemassa, näinkin voi asiasta ajatella, näin sitä voi kenties soveltaa ja toisaalta ymmärtää, että se ei ole ainoa totuus.

Olemme kyseenalaistaneet perinteiset tentit oppimisen mittareina yrittäjyyden opetuksessamme. Suurimmassa osassa kurssejamme ei pidetä tenttejä, ja ne joissa pidetään, tentti ei välttämättä ole aivan perinteisimmästä päästä. Kun kerroimme kurssillamme pidettävästä kotitentistä, jossa käytettävissä on kaikki tieto internetin ihmeellisestä maailmasta aina luentokalvoihimme asti, yhden opiskelijan hämmästynyt kysymys olikin ”Then what’s the catch?” Niinpä. Olisikohan se ”catch” eli homman pointti kuitenkin se, että yliopistossa olisi parempi oppia kehittämään ajatteluaan ja argumentaatiotaan kuin läpäisemään tenttejä? Tunnemme nyt tuskin puoliakaan niistä työpaikoista, joita on olemassa muutaman vuosikymmenen päästä. Abstrakti ajattelu, epävarmojen tilanteiden sietäminen ja uuden kehittäminen tulevat varmasti olemaan entistä kovempaa valuuttaa. Kyky luetella yksittäisiä asioita kirjasta seuraavan päivän tentissä ilman laajempaa ymmärrystä ei riitä. Valitettavasti oikeita vastauksia aiheesta yrittäjyys ja yhteiskunta ei siis ole tiedossa jatkossakaan.

Katri Luomala

tohtorikoulutettava, yrittäjyys, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu

» Ajankohtaista » Ajatuksia yrittäjyysyliopistosta: Antakaa ne oikeat...
On 23.11.2016
By

Comments are closed.

« »