Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen opiskelijat osana yrittäjyyden ekosysteemiä

Ajankohtaista Kommentit pois päältä artikkelissa Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen opiskelijat osana yrittäjyyden ekosysteemiä

Kuvassa: Sasu Mikkola (vas.), Miikka Korventausta ja Taru Salminen Turun opettajankoulutuslaitoksen opiskelijoiden ainejärjestötilassa.

Vastavalmistunut luokanopettaja Miikka Korventausta, valmistumisen kynnyksellä oleva luokanopettaja Taru Salminen ja erityisopettajaksi valmistuva Sasu Mikkola ovat oma-aloitteisia Turun opettajankoulutuslaitoksen kasvatteja, jotka laajentavat käsitystä tulevaisuuden opettajasta. Yhdessä he ovat osallistuneet innovaatiokilpailuihin, bisnesfestivaaleille sekä hakeneet rohkeasti startup-kiihdytysohjelmaan. Kolmikko on kiitollinen uusista ystävyyssuhteista ja avautuneista ovista, mutta yliopistolta he olisivat toivoneet enemmän sisältöä yrittäjyysreppuunsa.

Yrittäjyys ja työelämätaidot on kirjattu uuteen peruskoulun opetussuunnitelmaan, ja juuri opettajan on sisäistettävä näiden merkitys pystyäkseen mukauttamaan OPSin sisällön luokkahuoneeseensa. Korventausta, Salminen ja Mikkola ovat halunneet pysyä tässä muutoksessa mukana ja toteuttaa elinikäisen oppimisen periaatetta käytännössä. Oppia ja kokemuksia on haettu eri paikoista. Korventausta ja Mikkola ovat käyneet kauppatieteiden kursseja, Salminen on opetellut liiketoimiin liittyviä asioita itsenäisesti ja eri yrittäjyysverkostojen avulla.

– Vaikka opintojen aikana onkin pyöritellyt yrittäjyyteen, bisnesmaailmaan ja startup-yrityksiin liittyviä mahdollisuuksia, vasta viime metreillä on osannut hakeutua oikeisiin paikkoihin ja saman henkisten ihmisten luokse. On ollut kuitenkin ihanaa huomata, että varsinkin Turussa tapahtuu niin paljon, Salminen iloitsee.

Opettajaopiskelijatkin tervetulleita yrittäjyystapahtumiin ja -verkostoihin

Aktiivinen ja yrittäjähenkinen kasvatustieteiden opiskelija voi oppia yliopistossa hyödyllisiä taitoja myös ”bisnesmaailmaa” varten. Mikkola, Salminen ja Korventausta kuitenkin kokevat, että opettajankoulutuslaitoksen opiskelijat jäävät helposti vain Educarium-keskeisiksi ja unohtavat virikkeellisen yliopistoyhteisön mahdollistaman poikkitieteellisen yhteistyön.

– Tärkein asia, jonka olemme touhutessamme oppineet, on ajattelutapa. Monet heittävät pubeissa vaikka mitä ideoita, mutta idea ei ole yksinään arvokas. Pitää olla monipuolinen tiimi, miettiä ansaintamallia, tehdä raakaa työtä ja etenkin verkostoitua. Nämä ovat opeteltavia taitoja ja mahdollistavat samalla upeiden ihmisten kohtaamisen.

Heillä on myös isot odotukset opiskelijavetoisesta startup-yhteisö Boost Turusta, joka tarjoaa tukea kaikkien alojen opiskelijoille.

– Boost on juuri avannut uuden kampuspisteen Kasarmialueelle, aivan meidän viereemme. Siellä on hieno mahdollisuus päästä kehittämään juttuja yhdessä erilaisten ihmisten kanssa ilman kankeaa byrokratiaa, Korventausta hehkuttaa.

Vuonna 2016 he hakivat ennakkoluulottomasti mukaan Boostin kymmenviikkoiseen Startup Journey -kiihdytysohjelmaan, jossa osallistujat veivät tiimeissä liikeideoita käytäntöön. Idean eteen oli tehty töitä vasta alle kuukausi, eikä sen konkreettinen anti riittänyt muihin kilpailijoihin verrattuna. Mikkola, Salminen ja Korventausta kokivat hakuprosessin kuitenkin hyvänä oppimismahdollisuutena.

Korventausta, Mikkola ja Salminen olivat keväällä toista kertaa myös Linko Education Hackathonissa. Viikonlopun mittaisessa innovaatiokilpailussa ratkottiin yritysten antamia haasteita kasvatukseen ja koulutukseen liittyen. Hackathonit ovat usein kaikille avoimia, ja Mikkola hämmästeleekin, miksi muut eivät hyödynnä tällaista oppimismahdollisuutta, jonka avulla opettaja voisi nähdä vahvuutensa koulukontekstin ulkopuolella. Opettajaopiskelijoiden kanssa samassa tiimissä ollut Boost Turun edeltävä Community Manager Juha-Matti Santala korostaa pedagogisten taitojen hyödyntämistä esimerkiksi konsulttibisneksessä ja opetusteknologian kehittämisessä.

– Koodarin näkökulmasta voin sanoa, että teknologia on työkalu, ei itse tarkoitus. Tarvitaan kaikkien alojen ihmisiä, erityisesti kasvatustietelijöitä, pohtimaan, mitä teknologialla voi tehdä. Sitä paitsi opettajien kanssa on aivan huippua tehdä töitä, Santala naurahtaa.

Toiveita opettajankoulutuslaitokselle

Salminen, Mikkola ja Korventausta toivovat, että opettajaopiskelijoille painotettaisiin soveltuvuutta monenlaiseen työhön, vaikka koulutuksen saisi yhdeltä alalta.

– Me ei oikeasti kouluttauduta tiettyyn ammattiin, vaikka saammekin opettajan muodollisen pätevyyden. Opettajaopiskelijoiden ala on koulutus ja kasvatus, jotka varmistavat laajan työnäkymän. Tarvittaisiin joku, joka kääntäisi kelkan heti opintojen alussa siihen, että kannattaa olla aktiivinen, yrittäjähenkinen ja tehdä asioista myös oman HOPSin ulkopuolelta. Se voi lopulta olla arvokkaampaa kuin institutionaalinen koulutus, Mikkola muistuttaa.

– Osallistuminen hackathoneihin ja Shift-bisnesfestivaaliin on ollut meidän tapamme toteuttaa piilo-opsia, tiivistää Korventausta, jolla kokemusta myös omasta yritystoiminnasta.

Salminen on varma siitä, että jos opettajaopiskelijat tietäisivät mahdollisuuksista, he kokeilisivat uutta. Salmisen lisäksi Mikkola ja Korventausta olisivat kaivanneet omiin opintoihinsa enemmän konkretiaa ja tarttumapintoja.

– Muistan, kun ensimmäisillä yliopistoluennoilla puhuttiin, että opettajankoulutuslaitokselta voi työllistyä monille aloille. Mietin itsekseni, miksi kukaan ei kerro, mitä ne alat ovat ja mitä ihmettä ne opettajat siellä hääräävät, Mikkola nauraa.

He kannustavatkin Turun yliopiston opettajankoulutuslaitosta järjestämään tulevia vuosikursseja varten vierailijaluennoitsijoita yritysmaailmasta, alumnitoimintaa ja uusia sivuainemahdollisuuksia kuten koulutusvientiä.

 

Teksti ja kuva: Maija Kokkonen

 

Yrittäjyysyliopisto Facebookissa
Yrittäjyysyliopisto Twitterissä

 

» Ajankohtaista » Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen opiskelijat osana...
On 18.10.2017
By

Comments are closed.

« »